يک اظهار نظر پليسي درباره سريال نوار زرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۶۶۴۰
خبرگزاري آريا- يک کارشناس امور سينمايي در نقد مجموعه نوار زرد آورده است: اين مجموعه بر منطق متانت، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد؛ اين فينفسه امر مبارکي است؛ مشروط بر اينکه نگاه جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، "حميد اندرز چمني" کارشناس امور سينمايي در يادداشتي به نقد مجموعه تلويزيوني نوار زرد پرداخته و آورده است:مجموعه تلويزيوني نوار زرد از يک ويژگي مهم برخوردار است و آن اينکه، مجموعه قابل تأملي است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نوار زرد جنس نگاه کريم لک زاده، رئاليسم پليسي اجتماعي پررنگي از اتفاقات و حوادث بعضاً پيشپاافتاده اجتماعي است اما لايههايي در آن عميقتر شدهاند که موضوع اين نوشته است؛ خصوصاً لايهاي از پيجويي هوشمندانه کارآگاهي با ويژگيهاي پليس ايراني که درام را در بستري آرام بر محور ادب و نزاکت، جستجو و کالبدشکافي پيش ميبرد.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد درباره اتفاقات و حوادثي است که با نگاه رئاليستي از پروندههاي موجود در ادارات پليس آگاهي بر بال تخيل سوار شده و قرار است در اين پرواز آموزشي درماني ما را با ترفندها و شگردهاي مجرمين متعدد آشنا نمايد.
هر قسمت از مجموعه پيامهاي روشني دارد؛ آدمها نهتنها براي اعمال شان بلکه به خاطر نياتشان هم تقاص پس ميدهند اما نکته اينجاست که اين پيرنگ ها با نظام رفتاري که در فرهنگ خود سراغ داريم کمي تا قسمتي فاصله دارد.
مجموعه تلاش دارد برخي کليدواژگان فضاي تخيلي را با حوادث و اتفاقات بهشدت واقعي محکي تصويري بزند اما اين فضاي تخيلي در بعضي قسمتهاي مجموعه نه در صورتبندي فرمي و نه در لايههاي محتوايي کارکردي واقعي نمييابد.
امير آقايي در نقش کارآگاه پليس آگاهي، وضعيت به ساماني در زندگي ندارد. چالشي که با رعنا زن گمشده خود دارد محکوم است تا حقيقتي پنهان از زندگي خصوصي خود را براي بينندگان آشکار نمايد در چنين شرايطي تصميم دارد به سراغ مردي برود که رانندهاش در زمان خدمت در کرمان بود و اکنون قرباني يک دسيسه است و گرفتار در زندان قزلحصار، اما قاضي پرونده و بعضاً فرماندهاش با اين کار مخالف هستند.
در اين گيرودار بنا به ضرورت شغلي هر بار با اتفاقات و حوادثي روبه رو ميشود که بهنوعي با زندگياش گره ميخورد.
تا همين جاي روايت از قسمتهاي ديده شده، عليرغم شباهت در جنس نگاه، خط فاصلي بين مجموعه تلويزيوني سرنخ کيومرث پوراحمد و مجموعه نوار زرد به چشم ميآيد.
نوار زرد از مختصات يک خانه و خانواده و مأموريت يک کارآگاه فراتر رفته است. او مناسبات پليسي توأمان و اغلب ناخواسته و چالشبرانگيز بين اتفاقات و حوادث اجتماعي را هم چاشني روايتش ساخته است. همينکه شخصيت اول مجموعه کارآگاه پليس است که براي مقابله با مجرمين و مخلين نظم و امنيت مردم همواره مواجهه و درگير با آنهاست، نگاهي پليسي اجتماعي در خود دارد.
از قضا پيام اصلي مجموعه را هم مجرميني که با کارآگاه در پيجويي پروندهها درگير شدهاند لابهلاي حرفهايشان خطاب به کارآگاه و دستيارش البته تماشاچيان ميزنند؛ من يکآن طمع کردم، نتيجهاش اين شد... يا اگر هولش نميدادم اون اتفاق نميافتاد...
در واقع آنها با اين حرفها، اين نهيب را به کارآگاه ميزنند که تصميمي اشتباه از سر طمع و غفلت، تبعات سخت و گاه جبرانناپذيري براي آنها به دنبال خواهد داشت کما اينکه پيش از اين هم دچار اين تبعات شدهاند.
مجموعه در لابهلاي قسمتهاي خود اين پيامهاي از روي جهل و عدم آگاهي از عواقب تلخ و ناگوار جرايم را به طنين اخلاقي بارها متذکر ميشود.
در مجموعه نوار زرد قدرت اختيار و انتخاب با بينندگان است ما نميدانيم و نميفهميم، سرگرد کاوه با نقشههايي که براي دستگيري مجرمين دارد چه خواهد کرد.
فيلمساز هم نميخواهد شگردهاي کارآگاهي را به ما بگويد، برعکس خواست او اين است که ما همراه شخصيت کارآگاه در گرهگشايي معماهاي پيش روي او مداخله کنيم.
اينکه آيا کارآگاه کاوه در کنار پيجويي هوشمندانه پروندههاي پيش رو به گمشدهاش يعني رعنا خواهد رسيد يا نه داستان ديگري است که دغدغه کارگردان نيست، او از ما ميخواهد با توجه به جرايمي که در قسمتهاي مختلف مجموعه به وقوع ميپيوندد نسبت به گرهگشايي پروندهها و پيامهاي آموزشي درماني لازم که در بده بستانهاي دراماتيک وجود دارد همراه و همگام با کارآگاه باشيم و از قافله حل معماهاي نفسگير و نتيجهگيري عقب نمانيم.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد در ساختار روايي خود، محتوايي پليسي جنايي اجتماعي دارد. شخصيتهاي مجرمين مواجهه يا کنشي تعمدي بر ارتکاب جرم ندارند يا بهتر است بگوييم، اشاراتي محدود دال بر روساختي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند.
مجموعه نوار زرد يکي از معدود آثاري هست که بر منطق متانت ، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد که خود ميتواند يک بسته آموزشي مناسب براي مأموران پرونده بگيرش در رفتارسازي تعالي سازمان و مأموريتهايش باشد.
سکانس دستگيري دختري مجرم در بانک و نزاکتي که در رفتار به کار ميبرد به اندازه يک کارگاه آموزشي کاربرد دارد و نمونههايي از اين جنس که بهوفور ديده ميشود.
مجموعه پوريا آذربايجاني و فيلمنامه کريم لک زاده در لحظههاي درست روايت در ژانر پليسي قرار گرفتهاند؛ اينکه چطور ميتوان از واقعيتها به وجوه درام پيوند زد و جهاني واقعي با بنمايههاي تخيلي ترسيم نمود. آيا با اين جنس نگاه، ميتوان رئال را از خلال درام ديد؟ اين مجموعه نشان داد پيوستار معناداري را ميتوان بين اين دو عنصر برقرار کرد.
به هر رو پاي مفاهيم اخلاقي، حقوق شهروندي، ادب و فهم و نزاکت آن هم از نوع پليس ايراني در مجموعه نوار زرد که اولين مجموعهسازي آذربايجانيآن هم در ژانر پليسي است و نيز در فيلمنامهکريم لک زاده باز شده است و اين فينفسه امر مبارکي است مشروط بر اينکه نگاه عميقتر و جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد نه صرفاً معادلسازيهاي هاليوودي و تقليدگرايانه از بنمايههاي تخيلي در بازي و ميزانسن و... .
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رخنه، آقای قاضی وبدل در آستانه پخش
رخنه به شبکه یک
با پایان یافتن پخش سریال نونخ ۵، قسمت آخر آن تکرار شد و همچنین پشتصحنه این سریال پرطرفدار روی آنتن رفت. به این ترتیب مخاطبان شبکه یک سیما منتظر اطلاعات تازه درباره سریال بعدی شبکه هستند. با پیگیری خبرنگار جامجم، مشخص شد که سریال رخنه به تهیهکنندگی مهدی شفیعی به جای نونخ پخش خواهد شد. این سریال از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت روایت خود را برای بینندگان به تصویر میکشد. سریال رخنه تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان تولید شده است. کارگردانی سریال تا جایی با علی غفاری بود که پیش از این آثاری مثل سریال بچه مهندس را ساخته است. البته بخش اعظم سریال رخنه را حمیدرضا لوافی کارگردانی کرده است که پیش از این سریال شهباز را ساخته بود. مهدی شفیعی، تهیهکننده رخنه درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال رخنه که در ۳۰ قسمت تولید شده، مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبهرو میشود. شفیعی در ادامه بیان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربر میگیرد. این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی بهویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.دررخنه بازیگرانی نظیر نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی حضور دارند. دیگر عوامل مجموعه رخنه، مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام دادهاند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است. سریال رخنه از ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت۲۲و ۱۵دقیقه از آنتن شبکه یک سیما پخش میشود. به گفته تهیهکننده نادر فلاح و رامتین خداپناهی بازیگران نقش اصلی این سریال هستند.حضور آقای قاضی در شبکه ۲
سریال «آقای قاضی» پیش از این با ساختاری متفاوت روی آنتن شبکه دو سیما رفت. سجاد مهرگان کارگردان این اثر است و تهیهکننده فصل اول نیز احمد شفیعی بود. با وجه به پرمخاطب شدن این سریال، مجموعه گفته شده بازپخشهایی هم داشت. حالا فصل دوم مجموعه آقای قاضی با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» تولید گروه نمایشی مرکز سیمرغ روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. احتمالا زمان پخش این سریال از پایان همین هفته خواهد بود و پنجشبنهها و جمعهها روی آنتن میرود. در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است. تهیهکنندگی را هم سیدحسام حسینی برعهده دارد.درفصل اول مجموعه آقای قاضی با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین ازجمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود. طبق پیگیریهای خبرنگار جامجم در قسمت اول سریال به خاطر اتفاقی که برای آقای قاضی با بازی بهزاد خلج رخ میدهد، مخاطبان غافلگیر و جذب خواهند شد. میثم مهدویراد مجری طرح، داوود محمدی مدیر فیلمبرداری، محسن نصراللهی طراح صحنه و حسین نشاطی تدوینگر این سریال تازه است.
فن بدل به اژدها
سریال جدید دیگری که از آن بهعنوان جایگزین سریال «هفت سر اژدها» نام برده میشود، «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی است. این سریال کمدی را رضا نصیری شهرضایی تهیه کرده است و در آن بازیگرانی نظیر شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، پریسا مقتدی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری،ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی وابوالفضل رجبی به ایفای نقش پرداختهاند. سریال بدل هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند.تهیهکننده این سریال به جامجم بیان کرده بود که «بدل» از جنس آثار قبلی مسعودی است و از کمدی موقعیت و کلامی بهره برده است.